Sunday 12 October 2014

Amalan Pengebumian Jenazah Paling Mengerikan!

Amalan oleh Buddha Di gunung yang tinggi di Tibet, di mana pokok-pokok tidak tumbuh, sumber semula jadi yang terhad, dan tanah itu keras, Buddha Tibet tidak mengebumikan sumber-sumber berharga yang mati, dan tidak juga mereka membakar bahan buangan badan. Dari habuk debu, daging kepada daging, tiada apa yang sia-sia. 


Ini adalah cara bagaimana sami Tibet yang telah meninggal dunia diletakkan di puncak bukit kononnya untuk berehat dan membiarkan roh mereka tinggal di puncak bukit. Mereka memotong mayat dengan potongan yang kecil sehingga jadi makanan burung hering. Mereka menunggu sehingga burung-burung memakan bangkai dan mengumpul tulang-tulang yang tinggal.

Menurut budaya mereka juga mayat dibawa di sana untuk memberikan suatu tempat yang lebih baik dan meninggalkan semangat si mati kekal di sana .

Burung pembangkai(burung hering) adalah simbol kehidupan bagi mereka bahawa kematian seseorang itu hidup untuk tanda lain pembaharuan. Ini adalah satu amalan yang suci kepada mereka ia dipanggil 'Sky Burial'.

1 comment: